02 خرداد 1402
64

معاون تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: بهترین راهکار برای حفاظت از پارک ملی گلستان، حفاظت مشارکتی و حفاظت اقتصادی است که در آن منافع مردم به حفاظت از محیط زیست گره بخورد.

حفاظت مشارکتی بهترین راهکار حفاظت از پارک ملی گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس حسن اکبری در نخستین همایش ملی پارک های ملی و مناطق تحت حفاظت کشور اظهار کرد: حفاظت سنتی و مدل پایه گذاری شده در چندین سال گذشته دیگر پاسخگوی حفاظت از محیط زیست و پارک های ملی گلستان نبوده و با توجه به اینکه ایران به لحاظ تنوع زیستی جزو کشورهای برتر دنیا بوده می بایست با استفاده از فکر، اندیشه و عمل صاحب نظران حفاظت از این عرصه ها را اقتصادی کنیم.

وی تصریح کرد: حفاظت به شکل حفاظت مشارکتی و اقتصادی بهترین راهکار برای حفاظت از پارک های ملی بوده و باید به گونه ای تدبیر شود که منافع مردم به این حفاظت گره خورده و معیشت پایدار ایجاد کند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: قاچاق و شکار غیرمجاز حیوانات و برداشت بی رویه از منابع ملی از جمله مشکلات در حوزه حیات وحش بوده و با تمام ایثارگری ها و تلاش های شبانه روزی همکاران در این عرصه نتوانستیم بخوبی عمل کنیم.

وی ادامه داد: مهمترین مشکل ما در حوزه حفاظت مشارکتی و حفاظت اقتصادی عدم قوانین، ضوابط و مقرارت مناسب بوده و در این‌مسیر می بایست دانشگاهیان، مراکز پژوهشی و مراکز علمی با ارائه دستاوردهای علمی خود در این حوزه، آن را بصورت دستورالعمل به مجلس برده و به تصویب برسانیم. اگر حفاظت اقتصادی و مشارکتی با منابع دولتی پیش رود قطعا نتیجه مطلوب نخواهد داشت.

اکبری گفت: پارک ملی گلستان داغ ترین نقطه کشور به لحاظ تنوع زیستی بوده و با توجه به اینکه برای برگزاری این همایش از ماهها گذشته زحمات زیادی کشیده شده و تاثیرگذاران بسیاری در حوزه محیط زیست در این همایش حضور دارند،انتظار می رود در این دو روز همایش بستر مناسبی برای تغییر نگرش مدیریتی ایجاد شود و اگر این کار صورت نگیرد و حفاظت مشارکتی و اقتصادی نهادینه نشود تمام زحمات از بین خواهد رفت‌.

وی بیان کرد: از جامعه دانشگاهیان و پژوهشگران انتظار می رود حفاظت مشارکتی و اقتصادی را در بین افکار عمومی و سیاست گذاران ترویج و تبیین کنند و دستاوردها و یافته های علمی خود را ارائه داده تا به مرحله اجرا در آید.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیست سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: این همایش با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه علوم طبیعی و منابع طبیعی گلستان و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می شود.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱


https://gorganema.ir